دندان پزشکی بارداری دکتر محمدهادی قادری

(1)
(0)

دندانپزشکی و بارداری

امروزه اکثر زوجین از قبل تصمیم به بارداری می‌گیرند. قاعدتاً مشاوره‌‌‌‌‌های درمانی لازم را قبل از بارداری انجام می‌دهند، تا هم مادر و هم جنین این دوره مهم را به سلامت بگذرانند. یکی از مشاوره‌‌‌‌‌های لازم قبل از این دوران یک معاینه دقیق دندانپزشکی است. لطفاً دندانپزشک خود را در جریان تصمیم خود بگذارید تا یک معاینه خوب و کامل همراه با تجویز رادیوگرافی‌‌‌‌‌های کامل برایتان انجام دهد و تمام اقدامات درمانی لازم را انجام دهد و توضیحات مراقبتی و بهداشتی را برایتان انجام دهد تا در این دوران مهم دغدغه دندانی نداشته باشید.

چه خدمات دندانپزشکی را در دوران بارداری می‌توان انجام داد؟

ترجیح ما این است که در این دوران خدمات ساده مثل ترمیم پوسیدگی‌ها و جرمگیری را انجام دهیم و انجام درمان‌‌‌‌‌های پیچیده را بعد از دوران بارداری انجام دهیم. اما این را باید بدانیم هنگامی که مادر دچار درد دندان شده یا عفونتی در لثه دارد ناچار به انجام درمان‌‌‌‌‌های لازم هستیم. چون این درد و عفونت حتماً عوارض بدتری را برای شما و جنین به ارمغان می‌آورد. البته با پیشرفت‌‌‌‌‌های که در تکنولوژی دندانپزشکی صورت گرفته می‌توان خدمات لازم اورژانسی را به مادر داد. حتی در صورت نیاز و صلاح‌دید پزشک می‌توان رادیوگرافی‌‌‌‌‌های لازم را نیز انجام داد (با کمک محافظ‌‌‌‌‌های سربی که به صورت تن پوش هستند بدون اینکه ضرری را متوجه مادر یا جنین بکنیم). بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً اگر مشکلی در دندان‌هایتان در دوران بارداری بوجود آمد برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید و منتظر نشوید تا درمان را بعد از زایمان انجام دهید. احتمال ایجاد درد‌‌‌‌های شدید در انت‌‌‌‌های دوران بارداری دور از انتظار نیست که درمان آن مشکل‌تر می‌شود.

چگونگی رعایت بهداشت دهان و دندان در دوره بارداری؟

نکته بسیار مهم در این دوران رعایت بهداشت خوب و دقیق شما مادران است. روش درست مسواک زدن و روش استفاده از نخ دندان را حتماً از دندانپزشک خود بپرسید. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی مادر، لثه‌ها به شدت حساس می‌شود و گاهی اوقات دچار خونریزی می‌گردد و متورم می‌شود. شما با رعایت بهداشت خوب می‌توانید این عوارض را به حداقل رسانده یا از بین ببرید. البته گاهاً مادران اظهار می‌کنند قادر به تحمل بو و طعم خمیر دندان نیستند و دچار تهوع و استفراغ می‌شوند. توصیه ما این است که از خمیر دندان بدون بو استفاده کنید یا حتی بدون خمیردندان مسواک کنید و هرگز مسواک را کنار نگذارید که عوارض آن بدتر است. استفاده از دهانشویه‌ها هم در این دوران توصیه نمی‌شود بهتر است از دهانشویه آب و نمک هم به‌خاطر عوارض آن استفاده نکنید.

ارتباط پوسیدگی دندان با بارداری؟

بعضی از بانوان معتقدند افزایش میزان پوسیدگی دندان‌هایشان در دوره بارداری به این علت است که کلسیم بدن جنین از دندان‌‌‌‌‌های ایشان تامین می‌شود .این تصور کاملاً غلط است، کمبود کلسیم بدن جنین از استخوان‌‌‌‌‌های بدن شما تامین می‌شود نه از دندان‌‌‌‌‌های شما.

دلیل افزایش پوسیدگی دندان‌ها در دوران بارداری چیست؟

البته ما موافقیم که میزان پوسیدگی دندان در دوران بارداری بیشتر می‌شود اما دلایل آن عبارت‌اند از:
۱) تغییرات هورمونی که در دوران بارداری در بعضی از مادران باعث خشکی دهان می‌شود. این خشکی دهان با تغییر ترکیب (فلور) میکروبی دهان باعث افزایش میزان پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. اگر شما نیز اینگونه هستید در این دوران مایعات بیشتری میل کنید تا دهانتان کمتر خشک شود.
۲)تغییراتی که در رژیم غذایی ایجاد می‌شود، بعضی از مادران برای کم کردن عوارض بارداری شروع به ریزه خواری یا استفاده از غذا‌‌‌‌های شیرین می‌کنند که این حالت نیز میزان پوسیدگی را زیاد می‌کند. اگر شما جزء این دسته هستید تعداد دفعات مسواک زدن و نخ دندان‌تان را بیشتر کنید.
۳)بعضی از مادران هم دچار استفراغ متعدد می‌شوند این افراد با بالا آوردن اسید معده باعث آسیب به دندان‌ها و پوسیدگی آن‌ها می‌شود. اگر شما هم اینگونه بودید بلافاصله بعد از استفراغ دهانتان با آب بشویید.

menusearch